2014年1月5日 星期日

鼻尖上的覺知_喜馬拉雅瑜珈系列好書推薦

喜馬拉雅瑜珈系列好書推薦:

1/6即將在誠品書局上架新書,鼻尖上的覺知,作者:斯瓦米拉瑪,石宏譯,親哲出版。是喜馬拉雅瑜珈拉瑪上師講解瑜珈經第二篇修行品的課程內容,有別於經文講解,談的是非常實用的修行法門,帶領我們往內尋找內在天空!

Chinese version for the great book "Sadhana, the path to enlightenment" is coming on 6th of January. Please get one at bookstore.
------------------------------------------

書摘之一:

最精要的本質就是真理。你應該只有一個慾望,就是見到真理的面目。你要認同的是真理的面目,而不是五光十色的世界,後者只會消耗你的精力。心念越是不定,慾望就越多,生起的貪戀就越強,就越是捲入慾望的漩渦,那你就永遠得不到平靜。

Your essential nature is truth. You should have only one desire, to see the face of truth. Identify with the face of truth, not with the glittering rays of the world that completely dissipate your energy. The more scattered your mind is, the more desires you have to fulfill, the more attachments you create and the more you lnad into a whirlpool of desires that will never allow you to be at peace.
----------------------------------------------------
書摘之二:
派坦迦利說,能嚴格奉行勿暴之人,在他的面前,旁人都會放下所有的敵意。如果你的心念,言語,行為都能夠虔誠地遵守非暴力,在你的面前,即使是最兇殘的野獸也會平靜下來。....

在我11歲的時候,瑞悉克詩城是個很不一樣的地方。那個時候沒有這麼多汙染和人口,大部分地方都是森林。有一天,我和上師在恆河浸浴過後,他帶我去附近的毗爾琶達拉古廟打坐。我還是個孩子,坐了一陣子就會打開眼睛瞄一下。忽然我發現一條眼鏡蛇坐在離我只有一公尺之處。我嚇壞了!趕緊我把眼睛閉上,試著去冥想,但是我只能想到那條蛇。我鼓起勇氣把眼睛睜開一條縫,可是每次我看出去,那條蛇老是靜靜地坐在我前面。我決定等蛇一走就起身。原本是來打坐的,可是整個過程,我的心思就懸在那條蛇上。過了一段時間,我實在怕得再也坐不住了,準備要起身逃走。上師感覺到我的不安,就問:「你在作什麼?」 「我旁邊坐了一條眼睛蛇,你還問我在作什麼?你要我死嗎?」 他可絲毫沒有失去鎮定,回答:「若你入到靜坐的狀態,即使是在你身邊的動物都會保持平靜,因為靜坐的力量很強大。你不用逃。」 幾分鐘之後,那條眼鏡蛇靜靜地滑走了。然後上師告訴我,35年之後,我將會在那個地方起一座道院。我早就把這件事給忘光了,直到35年後,我在瑞悉克詩城開工興建道院,才又想起來。
~摘自書中第13章
Patanjali says, ahimsa pratishthayam tat samniddhau vairatyagah(When one is firly established in ahimsa, others let go of any hostility in that person's presence). If you sincerely follow ahimsa with mind, action and speech, even the most ferocious animal will become calm and quiet in your presence. .....

When I was just 11 years of age. Rishikesh was very different than it is today. At that time it was not polluted or crowded and it was mostly forests. One day after taking a dip in the Ganges, my master took me to the nearby Virbhadra temple to meditate. I was still a child, so naturally I kept opening and closing my eyes after every few minutes. Once when I openned my eyes I was horrified to see a cobra sitting just one meter away from me! My Lord, I became so afraid! I closed my eyes again and tried to meditate, but I could only meditate on the cobra. I dared to open my eyes only a slit and every time I did so I saw that the cobra was still calmly sitting there. I decided I would get up as soon as the cobra went away. The whole time I was supposed to be meditating I actually was thinking about and meditating on that cobra. After some time I was so frightened I could wait no longer and I started to get up to run away. Sensing my restlessness my master asked, "What is the matter with you?"

"A cobra is sitting next to me and you ask what's the matter with me? Do you want me to die?"

Without losing his composure he replied,"When you are in a meditative state, even animals around you will remain calm because meditation is very powerful. There is no need to run away."

A few minutes later the cobra quietly alithered away. Then my master told me I would have an ashram at that site after 35 years. I completely forgot about that incident until 35 years later when i started to build my ashram at Rishikesh. ~from Chapter 13 of Sadhana, Swami Rama

斯瓦米拉瑪年輕的時候, 印度的報紙曾登出一張他在河邊靜坐, 鱷魚就安靜地環繞在他身邊的照片, 也使這位年輕的修行人聲名大噪, 這份從內心散發出來非暴力的愛,令許多猛獸折服的例子不勝枚舉,鱷魚,書中說的眼鏡蛇,還有老虎和斯瓦米拉瑪同過獨木橋的故事,寫下許多實證開悟大師拉瑪的傳奇....

瑜珈是實證的科學,沒有經驗的人寫的瑜珈經是理論,斯瓦米拉瑪是在三摩地最高境界,Maha Samadhi中捨身,由他來闡述瑜珈經,是經驗的傳承,有心修行不管是否為瑜珈練習者,或者其他宗教,都不能錯過的一本好書!